Digital vs Traditionell marknadsföring

Det är inte enkelt att veta vilken väg man ska gå när det kommer till marknadsföring. Alternativen är oändliga och det är en djungel av produkter där ute. Många bra, många mindre bra. Att fler och fler företag väljer att satsa mer på digital marknadsföring är inget nytt för dom flesta, men vad är egentligen bäst? Digital eller traditionell marknadsföring?

Vad är traditionell marknadsföring?

Traditionell marknadsföring är precis som det låter – traditionell. Vi exponeras för den varje dag i:

  • Tidningar
  • TV
  • Radio
  • Direktutskick

Fördelarna är att man kan nå en extremt stor grupp av människor på kort tid. En av nackdelarna är den stora prislappen och det är just därför denna typ av marknadsföring passar bättre för stora företag än mindre. För mindre företag är det viktigare att varje krona spenderas på bästa möjliga sätt. Marknadsföringen måste därför vara mer träffsäker. Vi måste veta vad som kommer ut på andra sidan och framför allt varför. Vilken målgrupp är enklast att omvandla till kunder?

Vad är digital marknadsföring?

All marknadsföring som når sin målgrupp genom internet räknas som digital. Alla företag kan (och bör) använda sig av digital marknadsföring, oavsett storlek eller bransch. Den största anledningen till att denna typ av marknadsföring blir allt viktigare för företag är att deras kunder spenderar mer och mer tid online.

Vad bör jag investera i?

Jag tror både du och jag mäter resultaten av våra ekonomiska investeringar i avkastning.

Hur mycket måste jag spendera på marknadsföring för att en kund ska täcka kostnaden? Den typ av marknadsföring med lägst kostnad per konvertering vinner.

Börjar vi med riskfaktorn är möjligheterna att ändra riktning på en satsning på traditionell marknadsföring begränsad. Köper man exempelvis en helsida i en tidning som blir ett misslyckande är det enda man kan göra att hoppas på att man träffar rätt nästa gång. En satsning digitalt har en väldigt liten initial kostnad och man kan alltid ändra kampanjens inriktning för att minska kostnaden per konvertering.

Med digital marknadsföring kan vi också välja vilken del av köpprocessen vi vill att vår målgrupp ska befinna sig i. Är dom reda att trycka på köp, eller vet dom inte om att du finns? Är dom redo att trycka på köp är det naturligt att det kommer bli billigare att omvandla dessa till kunder.

Vi är övertygade om att digital marknadsföring är framtiden för alla företag. Har du inte börjat skapa tillväxt online än är den bästa tiden att börja nu.

Dela på facebook
Dela
Dela på linkedin
Tipsa
Dela på twitter
Twittra

Ta ditt företag till nästa nivå

Vi ser över de bästa digitala kanalerna för er och kommer med tips på verktyg som kan effektivisera er marknadsföring.