Stor potential med native annonsering

Native annonsering är något som förmodligen många sett eller hört talas om. Du känner säkert igen artikelpuffarna med annonsmärkningen som syns på nyhetssajterna. Denna typ av marknadsföring har ökat i stadig takt de senaste åren och spelat en viktig roll i många företags marknadsföringsstrategi. En av de största anledningarna till denna ökning är möjligheten till en djupare kommunikation där säljaren har större utrymme att förklara sina produkter och tjänster på djupet till sina läsare.

Vad är native annonsering?

Enkelt förklarat handlar native annonsering om att skapa redaktionellt innehåll och marknadsföra det på sajter där det uppfattas som en naturlig del av miljön. Det ska se ut som en artikel. Upplevs som en artikel och vara en artikel. Men betald av en annonsör.

Native vs…

En av fördelarna med native marknadsföring är att kostnaden för att driva engagerad trafik generellt sett minskar om man exempelvis jämför med att marknadsföra en produkt. Anledningen är ganska enkel. Facebook exempelvis, har byggt upp ett imperium genom att erbjuda människor intressant innehåll och deras intäkter genereras främst av annonsörer. Om du erbjuder innehåll som får Facebooks användare att spendera mer tid på deras plattform samtidigt som du ger Facebook pengar i form av annonsintäkter kommer du belönas för det. Med redaktionella annonser kommer dina kampanjer prestera en bra bit över genomsnittet.

Eftersom syftet med native annonsering är att skriva innehåll som driver trafik och skapar mervärde, kommer en lyckad kampanj göra att dina potentiella kunder spenderar lång tid framför ditt varumärke. Du har vunnit deras uppmärksamhet och läsarna sitter frivilligt och läser om innehåll som skapar försäljning för dig. I denna aspekt har traditionell annonsering inte en chans jämfört med native. Man är helt enkelt trött på den gamla vanliga reklamen som hindrar dig att göra det du exempelvis loggade in för. Du blir den trevliga grannen som bjuder på middag medan dina konkurrenter blir säljaren som knackar på dörren mitt under den.

Du kommer åt målgrupper som är svåra att nå

Reklamblockering växer i samma takt som reklaminvesteringarna i digitala medier ökar. Analyser visar att samma personer som blockerar annonser ofta väljer NIX och ”Ingen reklam tack” på brevlådan. Det är en attraktiv målgrupp som väljer att blockera reklamen (på grund av olika skäl som relevans, prestanda och så vidare). Denna attraktiva målgrupp når du via Native och kan få lästid med dem samt förklara dina produkter och tjänster.

Dela på facebook
Dela
Dela på linkedin
Tipsa
Dela på twitter
Twittra

Ta ditt företag till nästa nivå

Vi ser över de bästa digitala kanalerna för er och kommer med tips på verktyg som kan effektivisera er marknadsföring.

Scroll to Top