3 effektiva sätt att marknadsföra ditt lokala företag på

Letar du efter effektiva, billiga (eller kostnadsfria) och enkla strategier för att marknadsföra ditt lokala företag? Här listar vi de tre bästa verktygen du bör fokusera på för att dominera i din stad.

1. Omdömen

Idag letar dom allra flesta av oss efter tjänster online. Om jag letar efter stans bästa restaurang börjar det ofta med en Google-sökning. “restaurang göteborg” exempelvis. Resultaten som dyker upp är en lång lista av i stort sett alla restauranger i Göteborg.

Vilken väljer jag?

Till att börja med så har jag inte tid att skrolla igenom alla sidor för att hitta vad jag söker. Ett enkelt sätt att ta ett beslut är att ta del av informationen tidigare kunder till de olika restaurangerna lämnat om deras upplevelse.

Fundera ut ett sätt att få dina kunder lämna betyg om ditt företag och börja med att fokusera på en samlingsplats för alla dina omdömen. Google My Business är gratis och har (inte helt oväntat) hög synlighet på Google. Reco.se kostar en slant varje år men samlar automatiskt in omdömen och har snygga sätt att visa upp dom på en hemsida t.ex.

Bra omdömen signalerar att andra litar på dig, och att jag också borde göra det.

2. Facebook

Du kanske är en av dom som tänker att Facebook haft sin tid och att folk börjar överge plattformen. Faktum är att Facebook fortsätter att växa och har idag större intäkter än någonsin.

Vad gör Facebook till ett så kraftfullt annonsverktyg?

Träffsäkerhet, träffsäkerhet och… TRÄFFSÄKERHET.

Kampanjer går att rikta till bara precis dom som du vet är intresserade av det du har att erbjuda. Vill du bara synas på ditt postnummer mot kattägare kl 14:00 på söndagar? Inga problem.

Du har kanske testat Facebook-annonsering innan utan att fått så bra resultat och det beror på att du gjort det på fel sätt. Folk loggar inte in på Facebook för att köpa en bil eller ta reda på vilken som är den bästa frisören i stan. Det kan låta enkelt, men de loggar in för att konsumera intressant innehåll.

Du måste leverera just det dina kunder vill ha. Skapa dina kampanjer så att du ger din målgrupp något dom är intresserade av. Rikta det sedan mot dom.

Förenklat är detta formeln du behöver för att lyckas med dina Facebook-annonser.

3. Google My Business

Du har sett det mängder av gånger. Varje gång du söker efter en lokal verksamhet dyker rutan upp längst upp av all trafik som inte är betald. Antingen innehåller rutan en specifik verksamhet eller en lista av företag som matchar dina sökord.

Google My Business = Mer trafik helt enkelt. Och det är gratis, så vad väntar du på?

Förutom trafik av kunder som letar efter just det du har att erbjuda ger ett Google My Business-konto dig även mer kontroll över hur ditt varumärke visas. Se till att det ser bra ut när man söker efter dig!

Börja här: Google My Business

Sammanfattning

Världen inom marknadsföring är enorm. Människor över hela världen studerar flera år för att lära sig bara en nisch inom marknadsföring. Det är ingenting man bemästrar över en natt.

Det positiva är att det aldrig funnits ett bättre läge att börja. Informationen som finns tillgänglig är enorm och det kostar inte mer än lite tid och engagemang att ta del av den.

Vet du redan nu att du vill börja din resa inom digital marknadsföring och öka ditt företags intäkter, bör du börja med dessa tre punkter. Resten lär vi oss på vägen!

Dela på facebook
Dela
Dela på linkedin
Tipsa
Dela på twitter
Twittra

Ta ditt företag till nästa nivå

Vi ser över de bästa digitala kanalerna för er och kommer med tips på verktyg som kan effektivisera er marknadsföring.